tiistai 19. huhtikuuta 2011

Huhtikuun puuhia

Tilkkutäkit edistyy, huhtikuun tilkku on jo valmis. Aluksi vähän epäröin kun näin tilkusta kuvan tuntui että siinä on ihan liian paljon kaikkea mutta kun sain sen alkuun niin tulihan siitä ihan kiva. Nyt tosin tää neule aika vähenee aika lailla koska alan pyöräilemään töihin.

When it comes to the afghans I can report some progress; the April square is finished. I was very doubtful when I casted on for this one, there seemed to be too much of everything, but when it’s finished I like it. But now there will not be so much knitting time in the future since I’ll start to go to work by bike.

Malli/pattern: Tammy Eigeman Thompson: April Afghan square (ravelry)
Lanka/yarn: Novita Puro (89 g)
Feelis: Tykkään. I like this

Minua jäi nakertelemaa se ajatus että pitäisi saada niitä tiskirättejä puoli tusinaa. Jos nyt asiaa ajattelee niin mikä se on joka tekee sen että puoli tusinaa jotenkin on parempi ja tasaisempi numero kun viisi? Neuloin niitä Bambujämiä pois ja onnistuin niin hyvin että vaaleanpunaista jäi reilu metri ja sinistä jäi ehkä 5-6 metriä.
The thought of half a dozen dishcloths didn’t leave me any peace. Quite stupid actually why is it so that half a dozen seems to be a more even figure that five? Anyhow I gathered together some Bamboo leftovers and knitted a cloth. I managed so well with the choice of yarn that only about 1 meter pink yarn was left and about 5-6 meters of the blue one.

Malli/pattern: Tera Johnson: Little Fountain Dishcloth (ravelry)
Lanka/yarn: Novita Bambu (tupla lanka/double yarn 83 g)
Feelis: Vähän rämäkät värit mutta kyllä tämä keittiössä kelpaa. The colors combination is maybe a little too much but it will do very well in the kitchen

2 kommenttia:

LenaL kirjoitti...

Filten kommer att bli helt otrolig! Är du inte snart klar med den, kan inte bärga mej tills jag får se den klar. Fast det låter som om den skulle fortsätta året ut, så jag får väl ge mej till tåls.

Där ser man, även vintern har sina fördelar med extra sticktid :-)! Fast lägger man ihop plus och minus vinner väl våren trots allt? Det är ju helt ljuvligt nu, kan knappt tro det är sant efter den här sega vintern.

Ha det så jättegott!

Hanne kirjoitti...

Hej Lena

Sista rutan publiseras i juli, sen ska det ju sys ihop... sånt kan ta tid och så hade jag tänkt att sticka en kant runt för att ge den lite mer stadga. Så det lär nog dröja ett tag till, jag har en halvfärdig och en som inte är ihopsydd så om jag säja ta saker och ting i "ordning" så lär det dröja ett tag inann denna blir klar. Men till mitt försvar måste jag säga att jag nu det senaste stickat rätt ihärdigt på rest-garnsfilten och lovat mig själv att inte starta något annat större projekt (mer än 100g garn) förräns täcke nr 1 är klar.... eller nästan klar...